|
Post by bennyhill on Dec 4, 2015 9:09:38 GMT 1
Hur tror ni framtiden kommer te sig? Hur ska Sverige kunna bekosta det de ställt till med. Jag tror massiva lån och skattehöjningar är att vänta. Så småningom kommer räntehöjningar att resultera i en gigantisk finanskris.
|
|
|
Post by spelarn on Dec 5, 2015 10:44:59 GMT 1
Jag tror det som du är inne på bli både skattehöjningar, ökad belåning och även så klart nedskärningar på många områden. Även om vi tänker oss att vissa områden skonas från rena nedskärningar som kanske exempelvis skolan så kommer absolut inte lika mycket nya resurser att tillföras som skulle krävas med tanke på det kraftigt ökade elevunderlaget (med elever som alltså inte ens kan språket) vilket ju då kommer att leda till försämringar relativt nuläget.
De nya resurserna som kommer in via lån och höjda skatter kommer ju dels att behöva gå till boende och dylika grundläggande saker för "nysvenskarna" men även till rättsväsendet. Polisen kommer ju att behöva expandera kraftigt vilket i sin tur leder till att åklagare, domstolar med mera behöver mer resurser.
Förmodligen kommer vi även förr eller senare behöva någon form av Gendarmeri för att staten åtminstone ska kunna ha en liten chans att kunna göra punktingripanden i de "utsatta" förorterna. En sådan organisation, om den ska ha adekvat beväpning och skyddsutrustning, kostar antagligen stora belopp.
Men visst är det så att skenar statsutgifterna och vår statsskuld växer år efter år så kommer det naturligtvis förr eller senare bli stora problem.
90-talssaneringen kunde ju ändå genomföras relativt friktionsfritt men undra om det kommer att gå lika bra i ett djupt splittrat mångkulturellt samhälle där tilliten mellan människor och mellan människor och institutioner är i botten? Jag tror inte riktigt det...
|
|
|
Post by bennyhill on Dec 7, 2015 16:29:24 GMT 1
Jo, vid 90-talskrisen fanns det fortfarande en hel del ekonomiska verktyg att ta till. Nu är allt väldigt hårt skruvat, det går inte att göra något alls mer, förutom att höja skatter, låna och skära ner. Bara det att det bästa sättet att sätta fart på ekonomin, att sänka räntan inte funkar längre. Jag är mycket oroad över Sveriges framtid, inte bara säkerhetsmässigt utan ekonomiskt.
|
|