|
Post by bennyhill on Oct 30, 2015 15:24:08 GMT 1
EU borde upprätta Charterstäder i Libyen. I stället för de enorma kostnaderna som framför allt Sverige och Tyskland åtar sig borde EU pumpa in motsvarande belopp i att bygga upp städer med infrastruktur och byråkrati etc, motsvarande Dubai. Dvs. i stället för oljepengar - EUs skattepengar. Statsstäderna kunde ha frihandelsavtal med EU och flyktingar kunde söka asyl där liksom det normalt var meningen att det skulle fungera i EU (innan Reinfeldt och Merkel drog ut proppen). Invånarna skulle då kunna bo i ett klimat, kultur och religion som de är vana vid. Det skulle kunna finnas minst tre städer, en för Shia en för Sunni- och en för övriga -för att undvika inbördeskrig.
Libyen är i upplösning så det borde gå att förhandla sig till annars kan de använda de Spanska enklaverna Ceuta och Melilla, som ändå Spanjorerna inte är speciellt intresserade av.
|
|
|
Post by spelarn on Oct 30, 2015 16:32:47 GMT 1
Håller med. Det är ju någonting i den riktningen som måste ske. Problemet är bara att redan Tony Blair på sin tid började tala som "safe havens" men det har inte tagits ett enda steg i den riktningen sedan Blair väckte idén. Men din idé om att det inte bara ska vara flyktingläger utan att det ska vara mer eller mindre fungerande statsbyggen är intressant. UK hyrde väl HongKong av Kina i 100 år har jag för mig så liknande avtal borde kunna upprättas med något eller några länder i MENA.
Sedan har du ju helt rätt i att man inte kan trycka in olika grupper som legat i konflikt med varandra under århundraden i samma läger/stad. Med tanke på boendesituationen i Sverige så trycks ju nu Shia, sunni och kristna araber in i samma boenden utan några hänsyn till konfliktrisker med mera. Det är ju bland annat därför vi dagligen kan läsa om polisutryckningar till boenden runt om i landet på grund av bråk. Det är egentligen märkligt att det inte skett ännu allvarligare saker på dessa "blandboenden".
|
|
skillping
Junior Member
www.samhallsobservatoren.se
|
Post by skillping on Oct 31, 2015 23:24:32 GMT 1
Min ide är annars att faktiskt permanenta flyktinglägrena. Utgå från att det är en ny stad och bygga allt som behövs med infrastruktur med mer. Givetvis för våra biståndspengar. Det ska vara en stad/städer spm styrs enligt demokratiska principer med borgmästare eller dyligt, och målet ska vara att den blir självförsörjande. Helst hade jag velat utföra ett experiment med två städer. Ena staden etniskt homogen och den andra staden mångkulturell, där fri invandring råder. Då kan man jämföra vad identiska förutsättningar ger på de olika samhällena. Varför? För att lära, istället för att tro
|
|
|
Post by bennyhill on Nov 1, 2015 16:56:03 GMT 1
Helst hade jag velat utföra ett experiment med två städer. Ena staden etniskt homogen och den andra staden mångkulturell, där fri invandring råder. Då kan man jämföra vad identiska förutsättningar ger på de olika samhällena. Varför? För att lära, istället för att tro Ja, det hade varit ett synnerligen intressant experiment om de hade lika marknadsmässiga förutsättningar.
|
|