|
Post by arbetsskyggegunnar on Nov 2, 2015 9:05:26 GMT 1
Sedan 2010 har fem gånger så många skottskadats i de svenska städerna jämfört med i grannländernas huvudstäder tillsammans. Det visar en granskning som SVT Nyheter gjort.
Trenden har varit tydlig i åratal. Medan det dödliga våldet minskar totalt i samhället så ökar våldet med skjutvapen på gatorna.
-Exakt varför det skjuts mer i Sverige kan ingen svara på, vi har en stor kunskapslucka här. Ingen har gjort någon ordentlig analys av den här situationen, säger Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi.
Siffrorna visar att fem gånger fler har skottskadats de senaste fem åren i Göteborg, Stockholm och Malmö jämfört med i grannländernas huvudstäder tillsammans.
Sarnecki säger att det finns olikheter i hur polisen arbetar i de fyra länderna. Men han beskriver ändå förutsättningarna som relativt likartade vad gäller lagstiftning och andra verktyg.
-Jag tror snarare att vi har en mycket sämre social situation här. Det vi ser nu är resultatet av ett misslyckande som sträcker sig tjugo år tillbaka när de här unga killarna som nu skjuter växer upp, säger han.
|
|
skillping
Junior Member
www.samhallsobservatoren.se
|
Post by skillping on Nov 2, 2015 14:49:43 GMT 1
DN kommer nog snart med en artikel som visar på att denna statistik är djupt rasistisk. Sedan kommer en uppföljande artikel som påvisar den strukturella rasimen i samhället, där polisen står och hejar på när aschmed skjuter Mohammed. Allt till en bild på poliser med pom poms.
Alltså.. Nu torde väl även den mest sinnesslöa börja fundera på bilden som pumpas ut i media och hos politiker som det mångkulturella samhällets framgång.
Utan att ha något på fötterna, men jag gissar att Malmö, Stockholm och Göteborg är minst fem gånger så mkt multikulturellt som jämförbara städer i nyheten
|
|
1965
New Member
|
Post by 1965 on Nov 2, 2015 15:11:32 GMT 1
Snicke-snacken nämner "kunskapslucka" och texten blir humor i världsklass.
|
|
mrc
New Member
|
Post by mrc on Nov 2, 2015 15:46:33 GMT 1
Något som jag finner lite intressant är att denna information kommer exakt just nu.
När två människor slaktades på IKEA blev vi dränkta i tugg om att det aldrig har varit bättre i samhället än nu, våldet har minskat, och allt är bra. Någon komiker gjorde alla som var oroade till åtlöje och hävdade samma sak, allt är bra och folk som oroar sig är idioter.
När två människor slaktades på en skola exploderar samhället och vi får reda på att det extremistiska våldet aldrig har varit värre sedan det andra världskriget, vi har skäl att oroa oss, allt skall fördömas, SD skall fördömas och hujedamig...
Sedan detta, information om att verkligt våld eskalerar och har eskalerat länge, ungefär vad SD sagt i något decennium eller två.
PK i sin prydno?
|
|
skillping
Junior Member
|
Post by skillping on Nov 2, 2015 22:38:59 GMT 1
Jag tycker vi vänder på frågeställningen. Vad gör våra grannländer för fel? Hur kan vi hjälpa dessa att uppleva våra nivåer?
|
|
|
Post by spelarn on Nov 3, 2015 10:04:21 GMT 1
Så Skitsnacki menar att vi nu ser resultatet av ett misslyckande som sträcker sig 20 år tillbaka.
Med tanke på att "misslyckandet" dessutom ökat ganska rejält sedan 90-talet så vågar man knappt tänka på hur det då kommer att se ut om ytterligare 20 år. Dags att leta fram skriften Om kriget kommer
|
|
skillping
Junior Member
|
Post by skillping on Nov 3, 2015 14:46:31 GMT 1
|
|
|
Post by spelarn on Nov 3, 2015 23:45:59 GMT 1
Börja komma tecken på att det s.k. väpnade våldet även börjar flytta ut till småorterna... linkJan Sjunnesson har utlovat att mer information ska komma imorgon så det blir intressant att följa upp.
|
|
1965
New Member
|
Post by 1965 on Nov 4, 2015 8:07:48 GMT 1
Hade det påträffats vapen i mitt källarförråd så hade jag varit på Expressens förstasida..
|
|
skillping
Junior Member
|
Post by skillping on Nov 4, 2015 20:07:20 GMT 1
Mörkläggning eller påhittat?
|
|
|
Post by spelarn on Nov 5, 2015 9:00:55 GMT 1
Mycket talar för att Sjunnesson var ute och cyklade... Fria tider skriver: link
Ser dock att Sjunnesson fortfarande står fast vid sin historia....hmmm.
|
|